Nettverkssamarbeid for rekruttering og opplæring 

Ved oppsøkende kurs og opplæring når man flere og andre mennesker enn ved kurs som krever påmelding eller at man er medlemmer i et lag. Denne type kurs er oftest av kortere type, men kan være gjentakende.  

Kurs i barnehage, grunnskole, videregående eller høgskole/universitet: 

  • Finn en ansatt å samarbeide med som er interessert i å heve kompetansen på folkedans blant elevene/studentene. 

  • Sjekk ut om du/dere kan arrangere sammen med DKS regionalt eller lokalt, den lokale kulturskolen, museum, bibliotek eller et lokallag innen folkedans. 

  • Sett deg inn i læreplaner etc. om hvordan folkedans kan og bør inngå i fagene gym og musikk, samt temaer som immateriell kulturarv, lokalkultur, demokrati, livsmestring etc. 

  • Vis forståelse for at skole og lærere ofte er presset fra mange kanter fra ulike grupper som vil formidle sitt område. Gode, velforberedte argument er derfor viktige. 

  • Har man tid til å gjøre et større prosjekt, kan man invitere foreldre, besteforeldre, naboer m.fl. til en felles dag eller kveld, hvor de eldre generasjonene får fortelle hvilke danser som ble dansa, og hvordan danseaktiviteter foregikk i lokalsamfunnet tidligere. Knytt her gjerne lokallagshuset eller samfunnshuset til aktiviteten, så får kurset i skolen en arm ut til lokallagene/danselaga hvor man kan fortsette aktivitet i fritida 

  • Finne passende anledninger å koble seg på, som i forkant av nyttårsball etc. 

  • Vurder om det er ønskelig med kurs også for lærerne slik at de kan fortsette å bruke dansen i undervisningen? 

  • Dansekurs under Skolefritidsordningen (SFO) kan være et tillegg til kurs i skolen, eller at kurset bare legges til SFO.  

 

Kurs i kulturskolen: 

  • Finn en ansatt å samarbeide med som er interessert i å heve kompetansen på folkedans i kulturskolen. 

  • Sett deg inn i kulturskolens samfunnsoppdrag og rammeplan og koblinger der til at kulturskolen også har ansvar for lokale dansetradisjoner. 

  • I kulturskolen er det tradisjonelt mest musikkopplæring. Samarbeid gjerne med musikinstruktører som samtidig kan jobbe med dansemusikken. 

  • La også andre enn danseelevene få være med på opplæringen. 

  • Vurder om det er ønskelig med kurs også for lærerne slik at de kan fortsette å bruke dansen i undervisningen? 

 

Kurs i andre dansemiljø: 

  • Eks. danseklubber og danseskoler innen andre sjangre. 

  • Ekstra dansetilbud til for eksempel hip hop danseklubben, som en times ekstrakurs på en workshophelg 

 

Krasjkurs/nybegynnerkurs i samband med andre arrangement: 

  • Kartlegg hva som finnes av aktiviteter. Eksempel kan være festivaler, martna/marknad, kulturuke, museumsdager, bygdedager etc. 

  • Kurset trenger ikke være langt, og kan være en smak hvor man lærer en enkel dans, og får kjenne på noen danserytmer. 

  • Kurset kan plasseres strategisk slik at folk kan komme innom spontant uten å melde seg på. Dette må da være tydelig i annonseringen.  

  • Dansekurs ved bedriftsdager, messer og lignende, pauseinnslag i konferanser og lignende. 

 

Opplæring og kurs - opprette et lokallag 

Vil man sette i gang kurs og opplæring som strekker seg over tid, og hvor målsettingen er et mer stabilt dansemiljø med faste danseøvinger, kan man også opprette et eget nytt lokallag.  

Dette kan man gjøre gjennom flere landsdekkende organisasjoner som for eksempel FolkOrg, Noregs ungdomslag, Norges danseforbund, Seniordans, og Kom og dans. Fordelen ved å være en organisasjon er at man da gjerne har tilgang til en flere støtteordninger, og det kan være enklere for en organisasjon enn en enkeltperson/ frittstående gruppe å få støtte til sine prosjekter. Man er da også tilknytta en organisasjon som gjerne har en rådgivende funksjon hvor man kan få hjelp både organisatorisk og faglig, og som har et nettverk hvor man kan få hjelp til for eksempel tilgang til instruktører. 

 

Danseopplæring som fast tilbud ved kulturskole, museum eller andre formidlingsaktører 

For å få til et nytt tilbud med fast opplæring i folkedans, kan man også kontakt kulturskole eller andre formidlingsaktører. Som oftest må man arbeide over tid for å få de til å prioritere danseaktivitet i sitt budsjett, og en metode kan være å starte med kortere kurs (se oppsøkende kurs og opplæring). 

I samtalen med kulturskole kan det være lurt å argumentere hva de får igjen for å drive et fast undervisningstilbud innen dans. En kulturskole får et mer mangfoldig kulturskoletilbud, som også kan forsvares i deres rammeplan og samfunnsoppdrag. 

 
Forrige
Forrige

Konseptutvikling

Neste
Neste

Konkretiser ditt prosjekt