Møteplasser og synlighet

Et arrangement kan være noe man planlegger og gjennomfører selv, eller i samarbeid med andre. Folkedans har tradisjonelt hovedsakelig vært knyttet til en samværskultur hvor deltakerne fysisk deltar og bidrar, uansett ferdigheter og forkunnskaper. Det å danse folkedans er sosialt, og kan lett tilpasses ulike nivå, og passer godt til deltakende aktiviteter hvor deltakerne får kroppslige opplevelser.  

  • Et arrangement kan være enkeltstående eller gjentakende hendelser. Det mest vanlige er kanskje at en markedsfører et arrangement som folk kjøper billetter til eller melder seg på, hvor deltakerne/publikum kommer til det stedet arrangementet skal foregå.  

  • En annen måte å gjøre det på, er å oppsøke et miljø med aktiviteten du ønsker å gjennomføre. Da når man flere og andre mennesker enn når deltakerne skal oppsøke arrangementet selv.  

  • For å nå mange, kan man også gjøre små stønt som også er lett tilgjengelige, som for eksempel krasjkurs i forkant av eller under andre arrangement. 

For å få flere på kurs og til din aktivitet, er det mange som trenger å forstå og bli påminnet hvorfor folkedans og folkemusikk er relevant for deres liv i dag. Da gjelder det å skape møteplasser hvor man kan få et gjenmøte med folkedansen, få høre historiene om hvorfor danse og hjelp til å bringe tilbake gode danseminner fra tidligere danseaktivitet. Her kan god kommunikasjon gjøre mye for forståelsen av relevansen dansen har for blant annet folkehelse og trivsel i ulike generasjoner. For eksempel kan en utstilling gjøres både enkelt og stort, langvarig eller som pop-up arrangement, med og uten danseaktivitet. Digitale filmer kan produseres profesjonelt, men også skapes ved enkle hjelpemidler.