Ny som instruktør? Tips til opplæring og rekruttering 

Ny som instruktør? For å få flere på kurs og til din aktivitet er det mange som trenger å forstå og bli påminnet hvorfor folkedans og folkemusikk er relevant for deres liv i dag. Tenk derfor på hvordan du kommuniserer før, under og etter en opplærings-/kursøkt.  

Å danse er sosialt, helsefremmende og gøy! Til barn og nybegynnere anbefaler vi derfor å legge danseundervisningen tett opp mot den sosiale samværsdansfunksjonen: Når dansetradisjonene våre ble danset av folk flest i et bygde- eller bymiljø så var det i sosiale sammenhenger. De hadde de et lite repertoar av danser som de danset med sikker rytme, til kjent musikk, med rom for personlighet og variasjon sammen med venner og kjente. De lærte å danse i miljø hvor mange var gode, mange kunne, og så fikk de litt personlig opplæring av noen som var eldre, enten i klassen over, av en tante, naboen, eller nære slektninger.  

Nedenfor finner du tips til å planlegge og gjennomføre god danseinstruksjon. Ønsker du konkrete undervisningsopplegg, har vi samlet disse i mappa Forslag til undervisningsopplegg.